torsdag 21 maj 2015

Seapilot

Lita analyser på Tangosailing om det stundande racet (bra odds)



• Seapilot 2star | Startgrupp 6 


SP2s_grupp6_15
Startgrupp 6 har vi nu kommit fram till inför årets Seapilot 2star. Gruppen innehåller 12 båtar, och här finns kanske den säkraste favoriten av alla.
Calle Nyström och Fredrik Enander från Södertälje seglar Wasa 41 Aitutaki för åttonde gången, och deras resultatrad är imponerande jämn, och stark. Fyra vinster, varav en totalseger. Två andraplatser, och så en dnf. De har alltså aldrig varit sämre än tvåa när de tagit sig i mål. De är naturligtvis en given segerkandidat.
Det finns dock säker nån som kan utmana. Det finns ytterligare en Wasa 41 i gruppen i år, Point Loma. Men jag har svårt att se den kunna ge Aitutaki en match. Niklas och Stefan Hugosson har en viss anknytning till Trosa, tror jag. Niklas Hugosson har jag inte koll på, men Stefan Hugossons pappa var en gång i tiden medlem i Trosa Båtklubb har jag för mig. Och om Niklas är Stefans bror har jag ingen koll på.
Idelfix, Hanse 430e med Ulf Suhr och Leif Persson tror jag man ska hålla ett öga på. Ingen racer direkt, snarare tvärt om då Hansen klassar in som cruiser i SRS nya klassningssystem. Idelfix brukar dock seglas väl och har ofta goda resultat. Med lite flyt kan de nog utmana om en pallplats. Men de svaga vindarna är kanske inte båtens starka sida.

1 kommentar: