måndag 2 september 2013

Resultatet från Hyundai Cup

Seglingen gick till en början bra med en fin start i ganska svag medvind, sedan missar plötsligt kapten att det ligger en grynna på bara 1,6 meter i utloppet från hamnen, andra grynnor i startområdet hade arrangören märkt ut med vita bojar, men inte denna.



Efter denna lilla fadäs kom vi iväg bra och rundade ut på Mysingen där vinden sakta tilltog.
Efter vårt andra slag fastnade skotet runt winschen och vi fick lägga mycket tid till att få loss den, vid nästa slag håller samma sak på att hända och i ivern att stoppa detta tappar vi ett winschhandtag i havet
(lewmar med gul topp om någon hittar det).

Efter detta börjar vi få ordning på allt och farten är nu på topp och vi får ett fint lyft på mer än 40 grader och sträcker nästan ner till den södra rundningen, bara ett slag på vägen.
Sedan rundning och upp med genakern och precis när vi börjar få fart så måste vi väja drastiskt för Pacman som gippar i lovart och sedan går han bara framför oss på för barbords hals som om vi inte fanns, (helt galet gjort och jag skriker "protest" men han svarar nonchalant att "det gick väl bra").
Osportsligt kan jag tycka, han borde tagit ett straffvarv..
Genakern faller ihop, trasslar in sig i något och fastnar på något vis i toppen och det tar oss säkert 15-20 minuter att få ner den och samtidigt segla en sjömil åt helt fel håll.
Fantastiskt bra jobbat av Leffe som var helt slut efter detta.

Vi har nu bara 3 synliga båtar bakom oss samt Hyundai som fortfarande inte syns på banan så att ligga 4 från slutet känns inte som det bästa slagläget.
Hela nästa slör-ben går dessutom med bara genua då besättningen jobbar som f...n med att få till den till nästa rundning.

Och nu känns det som Hyundai cup börjar för våran del, en kort genaker-sättning och sedan en kryss på ett par distans och vi börjar plocka båtar i en rasande fart, nästa ben är en lång medvind som går kanon-fint med fart på ca 9,5-10 knop hela vägen och vi kör ikapp och om många båtar.
Kryssen upp till sista rundningen är inget undantag nu går vi som tåget.
Inseglingen mot målet bleker ut en hel del och vi tappar 3-4 båtar sista biten men måste efter omständigheterna vara nöjda med en placering på övre halvan vi seglade ju om 62 båtar på slutet.
Lite surt att Packman fick åka Hyundai hem och vi har bara 24 min till topp 10.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar