Vi gjorde en mycket bra segling från Visby till Oskarshamn (visste ni att dom har en Oskarsgala här)
det ser ut som vi ligger på 4:e plats och det känns lite mer rättvist än vår placering i Visby
Men nu är det bara att bita ihop och sticka ut i en omfattande kulingvarning.
Närmar oss Visby i fantastisk soluppgång ganska svag vind och ett gropigt hav av gammal sjö från f..an vet när, vi ser ett par av våra rivaler i klassen men inte så bra sikt, dom syns på AIS en men inte på havet.
Natten var fin med hundratals lanternor, men kall just nu 9,3 grader
Nu har vi ätit, start om 45 min, så det är dags att sätta kurs mot Visby. Antagligen kommer nästa uppdatering därifrån om sådär 15 timmar enligt routing programmet. Det ser ut att blåsa lite grand i alla fall kanske 4-5 meter inne vi starten och helt ok lutning på de som redan startat
Vinden finns där men inte så stark dock kan man se att båtarna i första startgrupp gör ca 5-6 knop
vi har lite kvar att göra men är nästan klara, på skepparmötet fick vi veta att banan ändrats på grund av vädret. rundningen av Landsorts angöring har ersatts med fyren Gustaf Dalén.
Nu är vi framme i Oxelösund, besiktigade och klara. just nu skiner solen i sittbrunnen och det är riktigt varmt, fast det kändes på vägen ner att det nog kommer bli väldigt kallt på havet. mössa och vantar trots motorgång och medvind.....snart dags för regatta middag. Uppladdning pågår för fullt inför tävlingen. vi känner en viss revangelust efter förra årets fadäs med en tappad rattpedistal och en bruten svit av fullföljda tävlingar
Riggen intrimmad, uppspänd och klar för tuffa tag på Östersjön, skrovet behandlat med Lefants Go fast, det kanske är humbug -men nu finns den ju och om man inte provar så får ju själen aldrig ro.
Provsegling för första gången idag och det kändes underbart, 2-4 m/s och platt vatten samt ca 7 knop.
Provade den nya skotbänken i em. "gastarnas fackförening" vill ha en till tamp att leka med.
Det blev även en ny mastpod låda till dom för att "facket" ville
Startlistan är spikad och vi fick startnummer 87 och startar nu på onsdag 30/5 klockan 19.00 vilket är en och en halv timme tidigare än 2011 vilket kan betyda ett det finn lite bris kvar till oss ut till Landsort.
Vad är en mastpod och vad används den till?
SvaraRaderaEn liten låda som man sätter på masten under bommen och som man kan sätta instrument i.
RaderaAlla landkrabbor på jobbet med eller utan fack..... önskar er stort lycka till!!!
SvaraRaderaPuss
Agge
Hälsa och tacka alla
RaderaKanon gubbar hoppas det går riktigt bra för er. Stort LYCKA till /Göran T
SvaraRaderaLycka till grabbar. Hoppas att allt i år kommer att hålla och ni får bra fart i pråmen.
SvaraRadera/Mårten
God morgon pojkar, hoppas ni sovit gott.
SvaraRaderavinden verkar lite klen idag. vi får hoppas att ni får en liten kvällsbris lagom till starten.
lycka till!!
Agge
Good Luck!
SvaraRaderaHasse
På med kläderna ut och kör, hoppas ni får en härlig natt.
SvaraRaderaLycka till. / Robban
Lycka till, kör hårt, have fun !
SvaraRadera/Janne
Ni var med på filmen från starten under lång tid det såg väldigt bra ut, kämpa på.... / Robban
SvaraRaderaDu måste beskriva alla katastrofer ombord om läsekretsen skall behållas. Bara cruisa ned i fem knop verkar för simpelt, det kan alla klara. Du vet hur en amerikansk film funkar - bara action som säljer....
SvaraRaderaIdelfix lämnar Visby; https://plus.google.com/photos/118395145809651532015/albums/5345358719652869137?authkey=CNrr09yhgv6L0wE
SvaraRaderaKämpa! Bilder vill vi ha också ;)
SvaraRaderaHeja Heja! Det ser ut att gå med bra fart. Hoppas ni är varmt klädda och har kul! Kram från en sponsor... :-)
SvaraRaderaHua vad spännande, ser ut som om ni leder er grupp i Oscarshamn. Kör hårt nu grabbar det här går bra nu :-)
SvaraRaderakram från andra sponsorn :-)
Kämpa på , ca 10 minuter till total ledning i gruppen.
SvaraRaderaHuh, avundas er inte just nu. Starkt att fortsätta !
SvaraRaderaFantastiskt bra kämpat. Fortsätt nu på sista den sista biten även om det är skittufft. Visa klassen!
SvaraRaderaAd lib/ Hasse
Vilken prestation att genomföra seglingen under sådana förhållande och dessutom en väl genomförd tävling. Har följt er genom racet och det har varit kanonspännande.
SvaraRaderaKör hårt sista biten i mål!
Björn o Gujdan
Även Sol Cidhan har följt Er på den tuffa seglingen. AIS försvann på slutet.
SvaraRaderaBeundransvärd prestation. Hoppas att Ni får vila och äta gott vid framkomst.
See you
Nu syns Ni igen 7 knop på väg in mot mål
RaderaAtt vi försvann på slutet berodde nog på att batterispänningen vart lite för låg så instrumentet stängde ner en stund.
SvaraRadera